Kaloriju skaitīšanai nav nozīmes!

shutterstock_86689846Jaunākie pētījumi liecina, ka kaloriju sistēma, kas bijusi svara zaudēšanas programmu pamatā pēdējos piecdesmit gadus, patiesībā nemaz nepalīdz šķirties no liekamiem kilogramiem.

Ir zināms, ka vīriešiem ir ieteicams uzņemt 2500 kalorijas dienās, sievietēm – par 500 kalorijām mazāk. Tagad, pateicoties uzlabotajai metodoloģijai, skaitļi ir precizēti, un tie ir attiecīgi 2605 un 2079 kalorijas. Tas liecina, ka uztura zinātne ir tik ļoti attīstījusies, ka nu tās precizitāte ir gandrīz pat katrai drupačiņai. Tomēr paradoksāli, ka jaunie skaitļi pasludināti laikā, kad arvien vairāk uztura zinātnieku sāk apšaubīt kaloriju skaitīšanas sistēmu.

Pēc Sidnejas universitātes uztura zinātnes un aptaukošanās profesore Dr. Dženija Brandas-Milleres teiktā, “ cilvēki mēdz domāt, ka kalorijas ir kaut kas taustāms un reāls- kā mazas enerģijas paciņas, kas paslēptas ēdienā, bet tās vienkārši ir uztura enerģijas mērvienība.

Pirmais caurums kaloriju skaitīšanas teorijā

Saistīts nevis ar ēdienu, bet alkoholu. Uztura zinātnieki sāka skaļi brīnīties, kā tas nākas, ka alkohols ir pārpilns ar kalorijām, bet tautas, kas to lieto lielā daudzumā, piemēram franči, necieš no aptaukošanās? Pētījumu rezultātā tika secināts, ka “ hronisks alkohola patēriņš pat ievērojamā daudzumā nerada paredzamo ķermeņa svara pieaugumu” . Jāatzīst, ka daži alkohola lietotāji uzkrāj liekos kilogramus, bet ir pierādīts, ka, izņemot alu, pie vainas , iespējams, ir nevis pats alkohols, bet gan uzkodas, kā lietošana bieži notiek vienlaikus.

Otrais caurums kaloriju skaitīšanas teorijā

Saistīts ar riekstiem – tie ir desmit kalorijām visbagātāko ēdienu skaitā. Patiesībā riekstus pat iesaka cilvēkiem, kuru svars ir bīstami zems. Tomēr pēdējo 20 gadu laikā pētījumā pēc pētījuma ir pierādīts, ka rieksti ne tikai neliek to ēdājiem aptaukoties, bet bieži pat palīdz zaudēt svaru.

Jauna, revolucionāra teorija – tauku un ogļhidrātu daudzums diētā

Pamatojoties uz veikto pētījumu, kad grupai piecdesmitgadnieku lika ievērot izokalorisku diētu ar ievērojami atšķirīgu tauku un ogļhidrātu daudzumu. Pēc kaloriju teorijas, visiem vajadzēja zaudēt vienādu kilogramu skaitu, bet tā nenotika. Pēc 12 nedēļu ilgas diētas cilvēki, kas ievēroja maztauku diētu, bija zaudējuši 8kg svara, savukārt tie, kas bija ievērojuši diētu ar mazu ogļhidrātu daudzumu, bija zaudējuši vidēji 10kg svara.

Tika secināts, ka tas, vai kalorijas pārvēršas liekajā svarā, ir atkarīgs no laika, kas paiet, kamēr tas nonāk kuņģī. Taukiem ir lēns pārvietošanās ātrums, tieši tāpēc trekni ēdieni parasti neveicina svara pieaugumu.

Kāpēc neskaitīt kalorijas?

Prātīgas ēdienkartes veidošana ir atkarīga no veida, kā tiek vērtēts tajā iekļautais ēdiens. Mazkaloriju ēdieni var nebūt ne veselīgi, ne samazināt svaru, un otrādi. Piemēram, pastinaki, kaut arī ar maz kalorijām, ļoti ātri pārveidojas cukurā – par to liecina pastinaku glikēmiskā lādiņa(GL) rādītājs, tāpēc bagātīga pastinaku ēšana var veicināt ātru svara pieaugumu. Savukārt kalorijām bagātajiem brūnajiem rīsiem ir zems GL rādītājs, tādējādi tie nāk par labu gan veselībai, gan neveicina liekā svara pieaugumu.

Pirms izvēlēties produktus, kurus iekļaut savā ēdienkartē, ikvienam būtu vēlams pievērst lielāku uzmanību to tauku un ogļhidrātu saturam. Ievērojot diētu ar mazu ogļhidrātu daudzumu, regulāri iekļaujot savā ikdienā fiziskas aktivitātes, pilnvērtīgu miegu un, sekojot uzņemtajam šķidruma daudzumam, ikviens var sasniegt satriecošus rezultātus – gan uzlabot veselību, gan koriģējot savu svaru!

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s